Over OpenNet

Over OpenNet Keuzevrijheid Open Concurrentie Betere kwaliteit Visie Wat is OpenNet? OpenNet laat zich het best omschrijven als een recept…

Wat is OpenNet?

OpenNet laat zich het best omschrijven als een recept voor breedbandontsluiting voor woon- , werk- en leefomgevingen. Het biedt slimme voorzieningen voor aanbieders van telecommunicatie- en aanvullende diensten.

De toegankelijkheid voor iedereen en het gebruiksgemak staan bij OpenNet centraal. OpenNet is een soort distributiefunctie voor aanbieders van telecommunicatiediensten. Aan de basis van OpenNet ligt een transportnet voor informatie. Deze infrastructuur noemen we het open breedbandnetwerk.

Informatiesystemen, websites en portalen maken het transportnet toegankelijk en eenvoudig in gebruik voor alle betrokkenen. De afspraken binnen het OpenNet zijn gericht op collectief gebruik. De klant heeft eenvoudig toegang tot die infrastructuur en kan de telecomdiensten afnemen bij de aanbieder van zijn of haar voorkeur.

OpenNet is bedoeld voor intensief telecommunicatiegebruik, waarbij gereguleerd gebruiksrecht bestaat.

OpenNet, keuzevrijheid zonder gedoe

OpenNet is van en voor iedereen. Het gezamenlijk gebruik zorgt voor een schappelijke en maatschappelijk verantwoorde prijs voor iedereen die gebruik maakt van OpenNet als infrastructuur voor telecommunicatiediensten.

Met de toename van het volumegebruik via OpenNet, wordt de prijs voor het totaal aan diensten lager. En dat is goed voor iedereen.

OpenNet biedt een veelvoud aan hoogwaardige telecommunicatiediensten in combinatie met een lage toetredingsdrempel. Binnen het netwerk ontmoeten vraag en aanbod van telecommunicatiediensten elkaar.

Een telecommunicatiedienst kan door verschillende gecontracteerde leveranciers worden aangeboden, waardoor een divers aanbod en maximale keuze voor de consument ontstaat. Zelfs de kleinere aanbieder kan eenvoudig zijn aanbod etaleren en leveren. Om dit mogelijk te maken, heeft OpenNet de beschikking over een servicecatalogus die het online vergelijken voor de consument eenvoudig maakt. Ook het verkrijgen of wisselen van een telecommunicatiedienst is eenvoudig binnen OpenNet.

Open concurrentie

De infrastructuur wordt opengesteld voor iedere aanbieder. Binnen deze infrastructuur – die aanbieders met elkaar delen – zijn technische drempels weggenomen. De voorwaarden voor gebruik zijn voor iedereen gelijk.

Hierdoor ontstaat een eerlijk en open concurrentiedomein op basis van aangeboden diensten en services. De kosten van ‘switchen’ door de consument zijn laag. Switchen is eenvoudig en de keuze voor een infrastructuur staat los van de keuze voor een dienst. Op deze manier worden dienstenleveranciers uitgedaagd om een aantrekkelijk onderscheidend product aan te bieden. De consument kan eenvoudig kiezen.

Hoogwaardige kwaliteit van diensten dankzij glasvezel

Glasvezel kent geen beperkingen in bandbreedte, volume, gebruik of gebruikssoort. Het zijn netwerken met weinig storingen doordat met glasvezel grotere afstanden overbrugt kunnen worden zonder signaalverlies.

Glasvezel werkt niet door middel van elektronische signalen, maar door middel van licht. Hierdoor blijft de kwaliteit van een signaal makkelijk behouden. Glasvezelnetwerken zijn onderhoudsvriendelijke netwerken waarvan de aanleg echter hoge investeringen vraagt.

Maar eenmaal aangelegd, dalen de kosten per eenheid transport met de volumetoename van diensten. Een ander voordeel is dat er meer bestedingsruimte ontstaat voor telecommunicatiediensten met een hogere toegevoegde waarde zoals hoge resolutie video. De maatschappij krijgt hiermee een kwaliteitsimpuls op het vlak van inhoud, gemak en mogelijkheden.

Naar Zweeds model

Op basis van de jarenlange ervaring met de Zweedse variant van OpenNet ontstaat voor Nederland:
… een snelle invoering van een werkend en betrouwbaar breedbandplatform,
… lage investeringskosten voor het tot stand brengen van het breedbandplatform,
… lage exploitatiekosten door ‘state of the art’ infrastructuur en systemen,
… hoge kwaliteit dienstverlening in initiatie, facilitatie en exploitatie,
… lage aansluit- en distributiekosten voor dienstenleveranciers door portalen,
… lage probeer- , switch- en gebruikskosten voor de eindgebruiker,
… op basis van keuzevrijheid en concurrentie,
… en, ‘no churn’: geen reden voor mensen om het netwerk te verlaten.

Social Media